Produkt dodany do koszyka

Aktualności

14 / 06 / 2021

SketchUp 2021.1

Po listopadowej premierze 2021 i kwietniowej reorganizacji Studio z przyjemnością ogłaszamy kolejną aktualizację programu SketchUp. W tym wydaniu naszym celem jest poprawa spójności modelowania w poszczególnych narzędziach, zwiększenie wydajności pracy oraz ułatwienie odkrywania i uczenia się najbardziej zaawansowanych (niesamowitych) zachowań programu SketchUp. Więc zakasaj rękawy i do dzieła.
Zmiany w modyfikatorach modelowania w programie SketchUp  
SketchUp 2021.1
W SketchUp 2021.1 zmieniamy sposób, w jaki dziesięć podstawowych narzędzi wchodzi i wychodzi ze swoich stanów modyfikatorów "alter-ego". Na przykład narzędzie Move (Przesunięcie) w programie SketchUp pełni podwójną rolę jako narzędzie Copy (Kopiuj). A dzięki modyfikatorowi Push/Pull może tworzyć nowe powierzchnie podczas wyciskania. Chcemy zaoszczędzić Ci dodatkowych kliknięć, przyspieszyć Twoje myślenie 3D i pomóc zredukować frustrujące momenty "cofania". Możesz przeczytać wszystko o zmianach w każdym z narzędzi w naszych notatkach do wydania, ale oto najważniejsze z nich:

Przełączniki modyfikatorów
Najbardziej wyraźną zmianą jest to, że więcej modyfikatorów narzędzi zachowuje się jak przełączniki, które można włączać i wyłączać przez naciśnięcie klawisza. Oznacza to mniejszą liczbę interakcji z modyfikatorami dla narzędzi, bardziej przewidywalne wyniki modelowania, a co za tym idzie, bardziej efektywne użycie.

Dla każdego narzędzia można określić, jakie modyfikatory są dostępne na pasku stanu (na dole ekranu) i potwierdzić bieżący stan modyfikacji narzędzia, badając kursor lub zachowanie modelowania na ekranie. Dzięki temu, że więcej modyfikatorów zachowuje się jak przełączniki, uważamy, że płynniej jest przełączać stan narzędzia przed wykonaniem danej operacji.  

Lepkie modyfikatory
Zmodyfikowane stany narzędzi są teraz przechowywane przez wiele operacji. Oznacza to możliwość tworzenia wielu kopii obiektów za pomocą funkcji Przesunięcie lub łatwiejszego ukrywania partii krawędzi za pomocą funkcji Gumka przy wielu zmianach widoku.

Wstępne blokowanie inferencji
Jak być może już wiesz, wiele narzędzi SketchUp (np. Obrót, Prostokąt, Okrąg) posiada możliwość "wstępnego zablokowania" kierunku wnioskowania lub płaszczyzny rysowania. W tym wydaniu zaczynamy stosować ten wzorzec do innych narzędzi. Teraz można wstępnie zablokować kierunek wnioskowania przed pierwszym kliknięciem za pomocą narzędzi Linia, Miara taśmowa i Przesunięcie.

Odrobina dopracowania narzędzia Push/Pull
W miarę poznawania programu SketchUp 2021.1 prawdopodobnie zauważysz także pewne różnice w narzędziu Push/Pull. Oprócz uczynienia modyfikatora kopiowania Push/Pull stałym przełącznikiem, dzięki czemu można szybko powtarzać wytłoczenia, sformalizowaliśmy również ukryty modyfikator Push/Pull, Stretch.

Stretch to stan modyfikatora, który w rzeczywistości istnieje w SketchUp od lat, ale nigdy nie był przywoływany na pasku stanu ani nie był odpowiednio traktowany w kursorze Push/Pull, aż do teraz. Rozciąganie" twarzy jest w przybliżeniu równoważne przesunięciu jej prostopadle do płaszczyzny rysunku i jest szczególnie przydatne na najwcześniejszych etapach tworzenia formy. Zobaczysz, że powierzchnie kwalifikują się do rozciągania tylko wtedy, gdy są zorientowane "wypukle" w stosunku do sąsiednich powierzchni.

Oprócz usprawnień Push/Pull opisanych powyżej, wprowadzamy również zmiany w orientacji i ekstruzji twarzy podczas modelowania w SketchUp. Teraz program SketchUp będzie orientował nowo narysowane twarze frontem do góry podczas rysowania na płaszczyźnie podłoża, a w innych przypadkach frontem "zwróconym" w stronę kamery.

Jest to subtelna zmiana, ale oznacza, że o wiele mniej prawdopodobne jest, że skończysz na wyciskaniu planów pięter z niedopasowanymi twarzami. I jest bardziej prawdopodobne, że uzyskasz pożądany rezultat z operacji "podwójnego kliknięcia, aby powtórzyć" Push/Pull. Zastosowaliśmy tę logikę orientacji twarzy również w narzędziu Follow Me, więc wytłaczanie tokarki i ścieżek będzie skutkowało schludnymi obiektami, których nie trzeba będzie klikać trzy razy, klikać prawym przyciskiem myszy i odwracać...

2021.1 zawiera również niewielką poprawę czasu rysowania podczas edycji komponentów Live Component.

Jeśli jeszcze nie zapoznałeś się z Live Components, możesz sprawdzić je wszystkie w 3D Warehouse. Wskazówka dla przeglądających: najnowsze wydania są na górze.

Klasyfikacja i eksport IFC 4
Uczestnicy dużych projektów budowlanych są często zobowiązani do wymiany plików modeli w formacie IFC, co jest wymogiem uczestnictwa w projekcie. Oprócz obsługi schematu i formatu plików IFC 2x3, program SketchUp Pro zawiera teraz zestaw klasyfikacji IFC 4 oraz możliwość eksportowania plików IFC 4. Efektywna współpraca w najlepszym wydaniu.

Ulepszenia LayOut
W wersji 2021.1 wprowadzamy szybszy sposób ustawiania skali rzutni. Teraz można po prostu wpisać żądaną skalę na karcie Kamera w panelu modelu programu SketchUp. Ten nowy typ na wejście będzie zgrabnie przetwarzał wiele danych wejściowych: 1:50, 1" = 50", 1/50, .02, 2%, a nawet 6" = 25' - wszystkie one szybko zastosują skalę 1:50 do rzutni.

ICYMI, w styczniu wydaliśmy aktualizację, która zawierała niewielką poprawę wydajności zdolności LayOut do inferencji rzutni SketchUp. Jeśli jeszcze nie dokonałeś aktualizacji, jest ona już gotowa i czeka na Ciebie!
 
Jak widzicie, w SketchUp trochę się dzieje... i daleko nam jeszcze do końca. Dlatego Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna. Jak te zmiany wpływają na Twoje modelowanie? Daj nam znać na forum. Będziemy tam z oczami i uszami szeroko otwartymi.